Ce e de stiut despre chiptuning?
Diagnosticul la bord, sau OBD, este un termen auto care se refera la capacitatea de autodiagnosticare si raportare a unui vehicul. Sistemele OBD ofera proprietarului vehiculului sau unui tehnician de reparatii acces la informatii despre starea de functionare a diferitelor sisteme ale vehiculului. Volumul de informatii de diagnostic disponibile prin OBD a variat mult de la introducerea la inceputul anilor 1980 a computerelor de la bordul vehiculelor, ceea ce a facut posibila OBD.
Primele sisteme OBD luminau pur si simplu o lumina indicatoare de defectiune daca s-ar fi detectat o problema – dar nu furniza nicio informatie cu privire la natura problemei. Implementarile OBD moderne utilizeaza un port de comunicatii digitale standardizat pentru a furniza date in timp real bazate pe coduri de eroare DTC, care permit identificarea si remedierea rapida a defectiunilor din vehicul.
Sistemul OBD ofera proprietarilor o avertizare timpurie cu privire la defectiuni prin intermediul unui martor luminos „Verificati motorul”. Oferind proprietarilor de vehicule aceasta avertizare timpurie, OBD protejeaza nu numai mediul, ci si consumatorii, identificand probleme minore inainte de a deveni reparatii ce pot costa o gramada de bani.
Ce inseamna OBD tuning?
In industria de „tuning” a motoarelor, trei fraze sunt adesea folosite cel mai des. Acestea sunt: „Tuning OBD”, „Chiptuning” si „ECU Remapping”. OBD inseamna On Board Diagnostic sau pe romaneste diagnostic la bord. Pentru a intelege acest lucru, cuvantul port este important, deoarece fara port, diagnosticul la bord nu ar exista de fapt; la fel cum nu exista in anii 1980. Deci, orice „tuning a portului OBD” sau „remaparea portului obd” este tunarea motorului sau remaparea motorului prin utilizarea portului obd al masinii.
CUM STIU DACA SISTEMUL OBD FUNCTIONEAZA CORECT?
Cand puneti contactul, indicatorul luminos „Service Engine Soon” sau „Check Engine” ar trebui sa clipeasca scurt, indicand faptul ca sistemul OBD este gata sa scaneze vehiculul pentru orice defectiuni. Dupa acest scurt flash, lumina ar trebui sa ramana stinsa in timp ce conduceti, atata timp cat nu sunt detectate probleme. Daca da, veti fi bucurosi sa stiti ca vehiculul dumneavoastra este echipat cu un sistem de avertizare timpurie care va poate economisi timp, bani si combustibil.
CE ESTE PORTUL OBD?
Portul OBD (On-Board Diagnostics) este practic o priza a vehiculului care poate fi conectata si astfel poate sa faca un diagnostic si sa emita coduri de eroare. Portul OBD permite proprietarului vehiculului sau tehnicianului vehiculului sa acceseze informatii referitoare la starea de functionarea a diferitelor sisteme.
CE FACI EXACT CU PORTUL OBD?
Noi, cei de la Dailydriven, avem tehnicieni OBD instruiti si, de asemenea, avem un instrument de scanare OBD (un dispozitiv mic de scanare portabil) pentru a diagnostica cauza problemei vehiculului dumneavoastra. Acesti tehnicieni vor avea instrumentele adecvate si vor sti cel mai bine cum sa va diagnosticheze vehiculul.
Tehnicianul va conecta instrumentul de scanare la computerul vehiculului dumneavoastra (de obicei printr-un conector de sub tabloul de bord) si va descarca informatii care pot identifica problema. Tehnicianul poate repara apoi vehiculul pe baza recomandarilor producatorului.
Beneficii ale remaparii OBD pentru motoarele diesel cu turbocompresor
Aceste motoare ofera un potential fantastic pentru a fi tunate, fara a elimina niciuna dintre atractiile de a cumpara si de a conduce un vehicul turbo diesel, cum ar fi economia, fiabilitatea si longevitatea.
Dupa actualizarea ECU prin OBD la motorul diesel turbocompresor, va veti bucura de:
- Putere crescuta
- Cuplu marit
- Raspuns mai bun la acceleratie
- Economie de combustibil imbunatatita
- Depasiri mai sigure
Beneficii ale remaparii OBD pentru motoarele pe benzina cu turbocompresor
Motoarele pe benzina cu turbocompresie au fost intotdeauna considerate ca fiind motoare emblematice sportive din motive intemeiate. Acestea se mandresc cu cifre de putere si cuplu mult mai mari decat un vehicul care nu are in dotare un turbocompresor.
Dupa stage 1 prin OBD la motorul pe benzina turbo, va veti bucura:
- Putere crescuta
- Cuplu marit
- Raspuns mai bun la acceleratie
- Depasiri mai sigure
CE MODIFICATI IN VEHICULUL MEU?
Nu schimbam niciun hardware din vehiculul dumneavoastra, doar modificam parametrii de functionare din ECU. In multe cazuri, harta stocata pe procesorul ECU poate fi accesata prin portul de diagnosticare la bord (OBD) din vehicul, care se gaseste in mod normal sub tabloul de bord. In unele modele mai noi, ECU va trebui sa fie scos din vehicul iar tehnicienii nostri vor folosi apoi instrumente specializate pentru a citi harta originala direct de pe cipul de procesare.
Tehnicianul va incarca apoi harta originala catre echipa noastra de redactare a hartilor, care va ajusta parametrii pentru a maximiza performanta, economia de combustibil sau un amestec inteligent al ambelor. In functie de vehicul si de tipul ECU, procesul de reglare a cipului poate dura mai putin de o ora si, daca doriti sa restabiliti ECU-ul vehiculelor la setarile implicite initiale, acest lucru se poate face usor si gratuit, deoarece pastram intotdeauna o copie a software-ul original ca o copie de rezerva.