Drept la replică
Către: NT AGENCY SRL, CUI 46343856
În atenția: Domnului Nicolae Tașca, Asociat și Administrator
Către: Jurnalul Văii Jiului
În atenția: Domnului Nicolae Tașca, Redactor
Având în vedere considerentele din Deciziile Curții Constituționale a României nr. 8/1996 și 55/1996 privind exercitarea dreptului la replică în raport cu toate sursele de informare în masă, acestea din urmă fiind obligate să asigure informarea corectă și completă a opiniei publice și evitarea furnizării de informații vexatorii, dar și ținând cont de considerentele din cauzele CEDO Vides Aizsardzbas Klubs c. Letoniei și Brasilier c. Franței,vă solicit ștergerea sau corectarea de îndată a articolului ”Mahărul de la CEVJ a fost revocat. Cine preia controlul?”[1] pentru următoarele motive:
- În contextul articolului publicat în „Jurnalul Văii Jiului” din 2 ianuarie 2025, referirea la subsemnatul cu termenul de „mahar” poate fi calificată drept o afirmație calomnioasă. Aceasta depășește limitele permise ale libertății de exprimare ale presei și încalcă jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care reglementează raportul dintre libertatea de exprimare (art. 10 CEDO) și protecția reputației (art. 8 CEDO). În titlul articolului, precum și în tag-ul de la sfârșitul acestuia, termenul „mahăr” este utilizat în contextul pentru a desemna, într-o manieră peiorativă, o persoană influentă[2] asociată cu practici lipsite de integritate, corupție sau abuzuri. În acest caz, utilizarea sa este vădit depreciativă și menită să aducă atingere reputației mele, subsemnatul nefiind săvârșit nicio faptă prevăzută de legea penală, nicio încălcare a regimului incompatibilităților și conflictelor de interese și nesăvârșind niciodată o faptă delictuală de orice tip. Vă reiterăm că în cazul Lindon, Otchakovsky-Laurens și July c. Franța (2007), CEDO a stabilit că ”libertatea de exprimare nu protejează expresiile care depășesc limitele decenței și care denaturează realitatea, aducând prejudicii reputației persoanelor”. În cazul Pfeifer c. Austria (2007), Curtea a reafirmat că ”reputația unei persoane este parte a vieții private protejate de art. 8 CEDO. Jurnaliștii trebuie să demonstreze că afirmațiile lor au o bază factuală suficient de solidă.”. Deopotrivă, în cazul Cumpănă și Mazăre c. România (2004), ”Curtea a subliniat că exprimările calomnioase, care nu servesc interesului public și sunt utilizate pentru a discredita fără temei, pot justifica limitarea libertății de exprimare”. Prin materialul de presă anterior menționat, autorul nu furnizează dovezi concrete sau un context obiectiv care să justifice atribuirea termenului de „mahar”. De asemenea, sugerează în mod nefondat o presupusă culpabilitate („jocuri politice” și „ilegalități”) fără a furniza probe. Astfel, se constată încălcarea standardelor jurnalistice privind informarea obiectivă și bună-credință.
- Subsemnatul nu am fost revocat din funcția de administrator al Societății Complexul Energetic ”Valea Jiului” SA, ci mi-am dat demisia prin cererea de renunțare la mandat, prin acordul părților, formulată la data de 18.11.2024, în temeiul art. 30.5 din Contractul de mandat nr. 47 încheiat la data de 16.05.2024, anexa 3 la Ordinul ministrului energiei nr. 560/15.05.2024.
- Adunarea Generală Extraordinară a Societății, prin Hotărârea din 02.12.2024, a fost de acord cu încetarea mandatului prin acordul părților semnatare de la data constatării încetării de către Adunarea Acționarilor, anume tot data de 02.12.2024. Astfel, revocarea s-a formulat la cererea subsemnatul, nu din oficiu sau la solicitarea AGA, și s-a fundamentat pe acordul părților de renunțare la mandat. Termenul de ”revocare” este termenul standard utilizat de art. 194 alin. (1) lit. b) din Legea societăților nr. 31/1990, cu modificările și completările ulterioare, atunci când mandatul administratorului încetează la solicitarea exclusivă a acestuia și prin acordul părților (ipoteza de față). Pentru ipoteza fals descrisă de autorul articolului există instituția ”demiterii”, adică încetarea mandatului de administrator la inițiativa exclusivă a AGA, ipoteză în care nu ne încadrăm.
- În calitate de administrator al Complexului Energetic Valea Jiului SA, subsemnatul am avut obligația de a depune raportul anual de activitate în vederea descărcării de gestiune, conform art. 111 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art. 15 alin. (4) lit. f) din Actul Constitutiv al Societății și art. 11 din Contractul de Mandat.
- Menționez că raportul meu de activitate a avut 108 pagini.
- În exercitarea mandatului de administrator neexecutiv și președinte al Consiliului de Administrație al Societății Complexul Energetic Valea Jiului S.A. (SCEVJ S.A.), am demonstrat o conduită caracterizată prin diligență maximă și respectarea cu strictețe a cadrului legal aplicabil. Am acționat conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societățile, ale OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, ale normelor incidente ajutorului de stat și ale altor acte normative relevante, asigurând implementarea unor politici și decizii conforme cu principiile legalității și eticii corporative.
- Un aspect esențial al mandatului meu l-a constituit organizarea concursurilor pentru poziții de conducere, inclusiv funcția de Director General, conform standardelor de transparență și competitivitate reglementate. Aceste demersuri au fost fără precedent la nivelul societății și au urmărit profesionalizarea activităților la toate nivelurile ierarhice. De asemenea, am inițiat și supervizat concursuri pentru ocuparea pozițiilor de execuție, contribuind astfel la crearea unui mediu organizațional bazat pe meritocrație și eficiență operațională.
- În calitate de administrator, am vegheat la transparența activității societății prin raportări periodice și detaliate către Adunarea Generală a Acționarilor, asigurând o comunicare directă și accesibilă privind deciziile luate și rezultatele obținute. Am solicitat și primit informări săptămânale de la Directorul General pentru monitorizarea performanței, identificarea riscurilor și adoptarea unor măsuri proactive menite să asigure stabilitatea financiară și operațională a companiei.
- Am pus accent pe respectarea cerințelor legale și etice, inclusiv prin supravegherea recuperării prejudiciilor rezultate din săvârșirea de infracțiuni, urmărind interesul legitim al societății de a-și proteja patrimoniul și reputația. Totodată, am încheiat și facilitat negocieri pentru memorandumuri de înțelegere cu investitori strategici, sprijinind obiectivul societății de a realiza o tranziție către energie verde. În acest context, am promovat accesarea fondurilor aferente tranziției juste, consolidând astfel viitorul sustenabil al societății.
- Un aspect esențial al mandatului meu l-a constituit elaborarea, propunerea și implementarea unui plan amplu și serios de achiziții strategice, având drept scop reabilitarea și consolidarea infrastructurii miniere, îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru personal și respectarea standardelor de sănătate și securitate în muncă (SSM). Acest plan, aprobat în conformitate cu procedurile legale și normele bugetare aplicabile, a avut multiple componente, printre care:
- Acordarea ajutorului de stat în valoare de aprox. 3,9 miliare lei – Am redactat legislația primară (OUG nr. 79/2023 și OUG nr. 29/2023) prin care s-au acordat cele 776.251.000 lei pentru anul 2024 pentru activitatea de punere în siguranță mine și am coordonat elaborarea documentației tehnice pentru aprobarea integrată a ajutorului de stat aprobat de Comisia Europeană;
- Elaborarea unor analize tehnice pentru prelungirea termenelor de huilă peste anul 2032 – Am coordonat și elaborat mai multe analize tehnice înaintate Guvernului și Parlamentului pentru a fundamenta declanșarea negocierilor cu Comisia Europeană pentru prelungirea termenelor de cărbune de huilă peste anul 2032.
- Reabilitarea și consolidarea abatajelor și galeriilor miniere – Investițiile au inclus achiziționarea de materiale de construcție și tehnologie avansată pentru susținerea structurilor miniere, prevenirea prăbușirilor și asigurarea continuității operaționale în condiții de siguranță. Aceste măsuri au condus la reducerea riscurilor de accidente și au sprijinit îmbunătățirea productivității în activitatea de exploatare.
- Demararea unor proiecte pentru Tranziția energetică în Valea Jiului – Am demarat mai multe dialoguri cu potențiali investitori pentru a asigurare imlementarea unor proiecte de producere a energiei verzi/din surse regenerabile de către CEVJ, cum ar fi utilizarea energiei gravitaționale, crearea unui grup pe gaz la Paroșeni, crearea unui parc fotovoltaic etc.
- Echiparea personalului cu echipamente moderne de salvare și muncă – Personalul a fost dotat cu echipamente de protecție individuală (EPI) de ultimă generație, inclusiv măști de protecție respiratorie, combinezoane ignifuge, sisteme de iluminare portabilă și încălțăminte de protecție, toate conforme cu standardele internaționale ISO pentru SSM. Prin acest demers, am asigurat respectarea obligațiilor legale ale angajatorului, contribuind direct la reducerea accidentelor de muncă și îmbunătățirea siguranței angajaților în medii de lucru periculoase.
- Achiziții de echipamente pentru intervenții de urgență și siguranța exploatării – Au fost alocate resurse financiare pentru achiziționarea de echipamente specializate, precum sisteme de ventilație pentru reducerea acumulărilor de gaze periculoase, truse de salvare minieră, dispozitive pentru monitorizarea parametrilor de siguranță în subteran și echipamente de stingere a incendiilor. Aceste investiții au avut un impact major asupra capacității de reacție a societății în situații de urgență.
- Modernizarea utilajelor și a infrastructurii tehnice – Planul de achiziții a inclus și echipamente tehnologice pentru eficientizarea activităților de extracție și transport a cărbunelui, precum și pentru realizarea lucrărilor de închidere minieră în condiții de siguranță. Spre exemplu, achiziționarea de utilaje de avansare în șut și de echipamente de transport subteran a contribuit la respectarea termenelor de execuție și la îmbunătățirea randamentului operațional.
- Aceste măsuri exemplifică angajamentul ferm pentru exercitarea mandatului în conformitate cu cele mai înalte standarde de guvernanță corporativă, diligență și prudență. Ele constituie totodată un exemplu concret al responsabilității asumate față de angajați, acționari și mediul înconjurător, contribuind la crearea unui model de administrare eficient și transparent.
- Mandatul meu a fost exercitat cu responsabilitate, având în vedere constrângerile specifice industriei și provocările impuse de legislația națională și europeană. În această perioadă, am reușit să orientez societatea către adoptarea unor măsuri inovative și conforme cu standardele de protecție a mediului, cuprinse inclusiv în cadrul Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice.
- Prin această abordare integrată, am susținut aplicarea deciziilor strategice care au condus la creșterea rezilienței organizației, protejarea intereselor legitime ale acționarilor și asigurarea continuității operaționale. Toate acțiunile mele au fost derulate cu respectarea principiilor bunei guvernanțe corporative, dovedind angajamentul față de valorile transparenței, legalității și performanței sustenabile.
- Descărcarea de gestiune se acordă de către Adunarea Generală a Asociaților, potrivit art. 155 alin. (3) coroborat cu art. 194 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 31/1990, numai după aprobarea situațiilor financiare anuale ale societății. În acest sens, trebuie subliniat că Adunarea Generală a Asociaților, întrunită în ședința din 2 ianuarie 2025, nu a respins descărcarea de gestiune a subsemnatului, așa cum sugerează eronat autorul articolului în discuție, ci doar a amânat acest demers. Motivul acestei amânări constă în faptul că situațiile financiare aferente exercițiului financiar 2024 nu au fost încă aprobate, acestea urmând să fie prezentate și adoptate în perioada februarie-martie 2025, conform calendarului legal.
- Afirmațiile autorului articolului, care susțin că neacordarea descărcării de gestiune ar constitui „semnul unui conflict și/ sau al unor ilegalități”, sunt nefondate și contravin realității juridice. Potrivit jurisprudenței constante a Curții Europene a Drepturilor Omului (Pfeifer c. Austria, 2007), informațiile prezentate de presă trebuie să fie susținute de o bază factuală solidă, iar exagerările sau insinuările care aduc atingere reputației unei persoane sunt interzise. De asemenea, în cauza Cumpănă și Mazăre c. România (2004), CEDO a sancționat articolele de presă care au depășit limitele libertății de exprimare, generând prejudicii nejustificate asupra reputației persoanei vizate.
- Din perspectiva legislației naționale, art. 30 alin. (6) din Constituția României garantează libertatea presei, însă aceasta nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viața particulară sau dreptul la propria imagine al unei persoane. Totodată, Codul civil român, prin art. 72-74, protejează dreptul la demnitate și imagine, oferind remedii împotriva actelor care aduc atingere acestor drepturi.
- Cu privire la sintagma ”omul plantat de ministrul Energiei, Sebastian Burduja, Burduja, în fruntea CEVJ”, precizez faptul că subsemnatul am fost selectat ca administrator al Societății Complexul Energetic ”Valea Jiului” SA în urma derulării unui proces de selecţie competitiv şi deschis, organizat în temeiul OUG nr. 109/2011, fiind ulterior formalizată selecția prin Ordinul ministrului energiei nr. 560/15.05.2024. În cadrul procedurii de selecție am prezentat o declarație de intenție de 47 de pagini în care am explicat planul de administrare raportat la experiența și pregătirea profesională proprie.
- Calitatea de președinte al Consiliului de Administrație a rezultat în urma alegerii în unanimitate de către membrii Consiliului de Administrație, nemaifiind alt candidat pentru această funcție, proces de vot consfințit prin Decizia Consiliului de Administrație al CEVJ nr. 12 /17.05.2024.
- Menționez că președintele Consiliului de Administrație nu conduce în mod individual societatea, ci reprezintă și prezidează ședințele consiliului de administrație și acționează doar în baza mandatului primit de membrii Consiliului, răspunderea fiind solidară între membri.
Pentru mai multe detalii, vă stau la dispoziție la datele de contact furnizate prin corespondența electronică prin care s-a transmis prezentul drept la replică.
Solicit publicarea acestui drept la replică și retragerea expresiilor ofensatoare și a informațiilor false contraargumentate în prezenta. În caz contrar, îmi rezerv dreptul de a utiliza toate mijloacele legale pentru protecția reputației mele.
Cu respect,
Andrei-Nicolae Popa
[1] Nicu Tașcă ”Jurnalul Văii Jiului”, 02.01.2025, disponibil la: https://jvj.ro/maharul-de-la-cevj-a-fost-revocat-cine-preia-controlul/, accesat la data de 04.01.2025.
[2] ”Personaj important, puternic, influent (în domeniul afacerilor, speculațiilor, relațiilor).”, Dexonline.ro, disponibil la: https://dexonline.ro/definitie/mah%C4%83r; accesat la data de 02.01.2025.