Ferească Dumnezeu să te apuce „nevoile” pe la cumpărături
Prolog
Dacă te pornești la cumpărături și, Doamne fereşte!, te lovește o nevoie fiziologică presantă, te întrebi cu disperare ce să faci? Într-un magazin de cartier îți rămâne şansa „sprintului” până acasă. Dar dacă ești într-un supermarket, la marginea orașului sau chiar în plin centru?
Aici vei trăi „aventura” vieții tale pentru că mari branduri de retail-eri, la care nu te-ai aștepta, nu s-au gândit deloc la binele clienților care le trec pragul pentru cumpărături, și le aduc profituri de milioane, fapt care necesită de obicei mult timp petrecut în magazine.
Dar oare cum au obținut aceste mari magazine autorizațiile sanitare de funcționare, că nu vând semințe pe marginea străzii și nici praz la colț de piață ?
În caz că doriți să primiți „răspunsuri”, folosiți-vă imaginația pentru că în tradiționalul stil balcanic românesc „toată lumea e vinovată dar de fapt nimeni nu este răspunzător”. Iar dacă insistați prea mult, riscați să primiți un răspuns de genul: „dacă tot aveți nevoi așa de presante, de ce plecați aiurea de acasă ?”.
Actul I
Dar hai să vă explic la modul concret cum stă treaba în orășelul nostru drag de la poalele Parângului. Deși chestia asta cred că e valabilă prin multe alte localități din țară, acolo unde s-au dat avize de funcționare fără ca nimeni să ia în considerare acest aspect, unul ce ține în primul rând de civilizație și de bunul simț.
Într-una din zilele trecute, făcând cumpărături într-unul din magazinele Carrefour din Petroșani (cel de lângă BCR), un magazin prin care trec zilnic mii de cumpărători, mi-a venit ideea să întreb, făcând apel la responsabilul/șeful magazinului, dacă spaţiul comercial are grup sanitar, respectiv o toaletă, ca să fiu pe înțelesul tuturor.
Ideea mi-a venit după ce am văzut un cumpărător că și-a lăsat pur și simplu sacoșele pe jos și a plecat în viteză, sigur, să caute o toaletă. Nu știu dacă a găsit sau nu, că de întors nu s-a mai întors cât am stat acolo, dar știu că bietul om abia mai respira de durere și de rușinea de a nu face cumva în pantaloni.
Șefa magazinului, cu o calmitate indiferentă şi plictisită, mi-a răspuns: „Există o toaletă, dacă cineva solicită, dar momentan nu funcționează deoarece sunt necesare anumite lucrări de renovare” și că se încearcă rezolvarea problemei „săptămâna viitoare”, invitându-mă să mă conving dacă nu cred.
Dar nu a uitat să-mi spună că celălalt magazin Carrefour, cel care funcționează în locul fostului Billa, NU are grup sanitar pentru cumpărători „pentru că nu este obligatoriu”!.
Interesant, nu-i aşa?, a stabilit doamna că nu este obligatoriu!. La sfârșitul discuției, șefa respectivă a mai precizat un lucru absolut uimitor, după părerea mea și probabil și a zecilor de mii de clienți care trec pragul acestor magazine: „Singurul magazin din Petroșani care are un grup sanitar pentru cumpărători este Lidl”.
Sigur că această „precizare” a generat imediat în mintea mea întrebarea firească: Oare în baza căror elemente se emit autorizații de funcționare și care sunt acestea? Asta pentru că, după cum se vede, autorizațiile se emit în mod arbitrar…
O altă întrebare firească ar fi: cum se poate ca astfel de magazine să funcționeze fără grupuri sanitare?
Cred că Direcția de Sănătate Publică Hunedoara, prin serviciul de specialitate (Sanepidul de pe vremuri!) ar trebui să dea răspunsurile. La fel și ANPC. Instituții care alături de primărie ar trebui să rezolve urgent această situație, obligând retail-erii respectivi să construiască acele grupuri sanitare!
Actul II
Această problemă m-a făcut să continui mica mea investigație, fapt pentru care am intrat într-un alt magazin și anume Profi City, cel de vizavi cu Jiul Shopping Center. Am adresat aceeași întrebare șefei acestui magazin, de la care repede am primit și răspunsul: „Nu avem toaletă pentru cumpărători, iar dacă solicită cineva o nevoie în acest sens, îi arătăm să meargă peste drum la Jiul Shopping Center”… După un asemenea răspuns am întrebat-o cum a obținut magazinul, fără acceptul sanitar, autorizația de funcționare, un loc prin care trec zilnic poate până la mii de cumpărători. Răspunsul a fost la fel de năucitor: „Magazinul nu prevede obligatoriu să aibă grup sanitar pentru cumpărători!”.
Actul III
Viceprimarul Petroșaniului a pus „cireașa pe tort” prin răspunsurile oferite !
Nu am rămas indiferent față de această problemă și am continuat demersurile în calitatea mea de cetățean al urbei, plătitor de taxe și impozite, pentru a afla un răspuns oficial la o problemă de interes public.
În acest sens, m-am adresat telefonic viceprimarului municipiului, doamnei Ghioc Mariana, aducându-i la cunoștință aspectele prezentate mai sus. Vă fac cunoscute răspunsurile primite de la doamna viceprimar: „Problema abordată de dvs. nu cade în atribuțiile mele de serviciu, dar primăria are un compartiment cu angajați care se ocupă de aceste aspecte. Eu am alte probleme mai importante de rezolvat și n-am timp de discuții telefonice, iar dacă vreți răspuns, adresați-vă în scris și veți primi răspunsul !”.
Sigur, la asemenea răspunsuri primite am fost nevoit să-i spun doamnei viceprimar că și această problemă „este importantă”, chiar de interes public, și în calitatea mea de cetățean al urbei NU cred că am greșit prin faptul că m-am adresat unei autorități locale, respectiv numărului doi din primărie şi oraş ca și funcție.
La fel de important în rezolvarea acestei probleme ar trebui să se implice și consilierii locali, unii cu multe mandate la activ, chiar șapte în cazul unuia. Și spun asta gândindu-mă, Doamne ferește, oare ce s-ar întâmpla dacă ar păți ce a pățit cetățeanul despre care v-am spus?
Ar trânti un aforism? O poezie? Sau ar apuca-o la fugă căutând o oază, fie ea şi de nisip? Cred ca s-ar mulţumi şi cu groapa lui Ouatu…
Actul IV
De la Ana la Caiafa ! Pasat de la o instituție la alta, nimeni nu-și asumă responsabilitatea !
Am continuat cu telefoanele și pe la alte autorități din teritoriu. Pentru început am sunat la ANPC Hunedoara, unde mi-a răspuns un domn care s-a recomandat a fi: „Liviu Ciocan, consilier juridic”. I-am povestit despre ce este vorba, iar dumnealui mi-a spus foarte scurt să mă adresez către Direcția de Sănătate Publică Hunedoara-Deva. Aici mi-a răspuns o doamnă, care, auzind cele sesizate, mi-a comunicat o adresă de e-mail unde „să scriu cele semnalate”.
M-am adresat în continuare Direcției de Sănătate Publică Petroșani, unde tot o doamnă mi-a comunicat aceeași adresă de e-mail comunicată și de Direcția de Sănătate Publică-Deva, doamna respectivă recomandându-mi să scriu clar despre situația pe care i-am prezentat-o, dar adresa „să nu fie anonimă” și să și comunic și numărul meu de telefon, unde să fiu ulterior contactat. Mai știi… poate și amendat, pus la zid sau pe lista neagră a autorităţilor că spun adevărul!
Epilog
Vreau o ţară ca afară!
După cum se vede toți cei pe care i-am amintit (și alții), sunt cei care se prefac că muncesc să protejeze consumatorul, sunt cei care susțin mincinos că sunt în slujba cetățeanului. O bătaie de joc la adresa clienților acestor magazine venită în primul rând din partea celor care primesc venituri bănești îndestulătoare din taxele și impozitele bunului contribuabil și care sunt numiți în funcții tocmai pentru a avea grijă de cetățean! O mare bătaie de joc și din partea acestor firme, care fie vorba între noi, câștigă zilnic venituri grase din vânzări, cu produse tot mai scumpe de la lună la lună, fără să ofere la rândul lor toate condițiile civilizate pentru clienți! Sunt curios dacă în Germania, Franța, sau alte țări civilizate, aceste mari magazine și-ar permite să funcționeze fără grupuri sanitare, iar primăriile de-acolo, direcțiile sanitare și cei de la protecția consumatorului ar sta cu mâinile în sân la o situație identică. Eu sunt convins că nu !
Ca o simplă concluzie de final, trebuie amintit și unde se încadrează România față de alte state din Occident, pornind de la lipsa grupurilor sanitare, nu numai în spații comerciale cu mii de cumpărători, ci și pe autostrăzi sau alte locuri publice, o lipsă care poate fi încadrată și la capitolul „norme sanitare”, nu doar la capitolul „civilizație”.
Petre LUNGOCI
Bine spus! Acele mizerii de supermarket-uri fara toatele nu ar fi trebuit sa primeasca autorizatie de la incompetentii in functii, de la bun inceput!
Si in Timisoara, supermarket-ul „faimos” LIDL nu are toatele de cand s-a infiintat. Se mai mira de ce unii urineaza la coltul supermarket-ului – asa le trebuie!