”Soluția este să îi chemăm la cursuri făcute de către colegii noștri”
Abandonul școlar este un flagel care face furori în învățământul superior, dar mai ales în învățământul preuniversitar. Pentru a stăvili valul de plecări al elevilor din sistemul de învățământ, tot mai multe instituții apelează la proiecte cu finanțare europeană.
În acest context, l-am întrebat pe rectorul Universității din Petroșani, Sorin Radu, ce ar putea face instituția pe care o conduce și specialiștii săi pentru a combate acest flagel.
Universitatea se preocupă, și la nivelul studenților, de reducerea abandonului școlar cum e și firesc. Aici, noi oferim burse sociale pentru studenții care au probleme financiare acasă, care au un venit mic pe membru de familie, oferim, în același timp, și bursă de performanță, dacă învață bine. Iar un student cu probleme financiare, cu bursă socială și cu bursă de merit, ajunge undeva la 1800 lei, cu care se poate descurca fără probleme. Se poate descurca o persoană singură. De asemenea, noi am avut un program ROSE, prin care am încercat să motivăm colegii de la matematică și fizică să facă ore suplimentare pentru a-i aduce pe studenții de anul întâi la nivelul care se impune ca student. Am reușit și am avut, succes și chiar creșteri consistente ale promovabilității în acea perioadă. Dacă ne gândim la preuniversitar, sigur că, pentru a putea promova bacalaureatul și, implicit, a veni studenți la universitate, soluția este să îi chemăm la cursuri făcute de către colegii noștri, tot așa la matematică, fizică, eventual și chimie, dacă ei consideră. Aceste cursuri să fie în weekend, fie în perioada vacanțelor lor. Aceste cursuri îi aduc un pic la nivel, îi obișnuiesc și cu mediul universitar pe care vor să îl continue după terminarea liceului. De asemenea, poate cu colegii noștri, deși avem puțini la Centrul pentru Orientare în Carieră, dar unde avem și la specializare din universitate, psihologi și specialiști în asistență socială să încercăm prin conferințe cu părinții și cu persoanele implicate în sprijinul acestor elevi să găsim modalitățile adecvate de a-i convinge pe elevi să nu abandoneze și a-i învăța pe părinți cum trebuie să procedeze în așa fel încât să își atragă copiii înspre școală și înspre elemente care generează abandonul școlar, și aici ne referim la consumul de droguri, consumul de alcool, tutun, delicvență. De aici apar toate” a declarat rectorul Universității din Petroșani, pe acest subiect.
Sursa citată a mai menționat și acțiuni culturale, acțiuni care vizează sportul, antrenarea elevilor în diferite echipe și competiții.
Deci cam astea sunt mijloacele. Din păcate, la nivel preuniversitar, dar și la nivelul nostru avem personal insuficient pentru a putea într-adevăr să avem reușite remarcabile. Se vede că și la nivelul județului Hunedoara, dar la nivelul întregii țări, psihologii de la nivelul școlilor și liceelor sunt insuficienți și ca atare și la nivelul universității nu avem cadre didactice cu prea mult timp liber la dispoziție având în vedere că ei au una, chiar două norme de realizat. Există proiecte de finanțare de acest gen și eu cred că mai putem atrage finanțare pe această linie a reducerii abandonului școlar”, a încheiat rectorul Sorin Radu.
Nicu Tașcă